Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-04@20:24:47 GMT

فعالترین میزبان پروژه‌های خلاقانه رسانه‌ای ایران

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۵۲۴۸۹

فعالترین میزبان پروژه‌های خلاقانه رسانه‌ای ایران

بهترین استودیو برای تصویربرداری کروماکی

فیلمسازی امروز با توجه به خطرات احتمالی در فیلمبرداری از خودرو یا هر وسیله نقلیه دیگر در حال حرکت به کمک نرم افزارهای پیشرفته انیمیشن سازی و تدوین انجام می‌شود. به عنوان مثال برای فیلمبرداری سکانس‌های یک فیلم یا سریال می بایست، گروه کارگردانی و فیلمبرداری شرایطی مشابه به واقعیت را شبیه سازی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یا در جاده‌ها، بزرگراه‌ها و خیابان‎ها، سکانس‌های مورد نظرشان را فیلمبرداری کنند. این قبیل پروژه‌ها که در فضای باز ساخته می‌شوند عمدتا در ساعات کم تردد شهر‌ها یا گذرگاه‌های خلوت فیلمبرداری می‌شوند.

برای این قبیل پروژه ها صرف نظر از خطر و پرهزینه بودن پروژه‌های فیلم و سریال، نیاز به بدلکاران ماهر و با تجربه نیز برای طراحی و نظارت به پروژه‌های فیلمسازی هر روز بیشتر از قبل احساس می‌شود. به همین خاطر بسیاری از فیلم‌هایی که تا کنون دیده و از جلوه‌های ویژه‌ی آن لذت برده‌اید، به کمک تکنیک کروماکی Chromakey ساخته می شوند. و امروز این تکنیک کروماکی کاربرد بسزایی در تولید جلوه‌های ویژه سینمایی و تلویزیونی دارد.

 تکنیک کروماکی چیست؟

مطمئنا تصویربرداری بسیاری از سکانسهای غیر واقعی در صنعت فیلمسازی کار راحتی نیست. فیلم‌هایی با سکانس‌های اکشن، تعقیب و گریز و دارای جنگاوری سکانس‌هایی دارند که کارگردان اثر مجبور است برای تصویربرداری آن‌ها از جلوه‌های ویژه سینمایی استفاده کند.

در حال حاضر بسیاری از پروژه‌های تولید فیلم با کمک تکنیک کروماکی یا پرده سبز ساخته می شوند. بدین صورت که سوژه در مقابل پس زمینه پرده سبز قرار می گیرد و در مرحله پس تولید (تدوین) پس زمینه سبز یا آبی کروماکی با تصاویر دیگری جایگزین می‌شوند.

چرا رنگ کروماکی سبز است؟

کروماکی یا برش فام نام فرآیندی است که در آن از دو رنگ رایج سبز و آبی استفاده می شود. دلیل استفاده از رنگ کروماکی سبز و آبی ، بخاطر بیشترین فاصله رنگی سبز و آبی با پوست بدن انسان است. البته دلایل دیگری هم در نحوه استفاده از رنگ کروماکی وجود دارد. عمدتا در فضای باز بخاطر وجود عناصر طبیعی و گیاهان از رنگ آبی بیشتر استفاده می شود. همینطور در فضاهای سر پوشیده مثل استودیوهای فیلمسازی دیواره ‌های استودیوها را کروماکی سبز می کنند. از این رو استودیو کروماکی ها معمولا با دیواره‌های سبز به پروژه‌های تولید خدمات پشتیبانی فنی استودیویی می دهند.

 

  در کروماکی به چه مواردی باید دقت کرد؟

شاید با تعاریفی که تا اینجا خوانده‌اید، گمان کنید استفاده از تکنیک کروماکی بر روی پرده سبز کار ساده‌ای است و فقط به مهارت ویرایش بعد از پایان فیلمبرداری بستگی دارد. اما با این وجود نباید از یاد ببرید که اگر پرده‌ی شما به قدر کافی بزرگ نباشد، سوژه در آن جا نخواهد شد و حاشیه‌‌ی تصویر در مرحله‌ی ویرایش و ادیت بسیار شما را اذیت خواهد کرد.علاوه بر این در نورپردازی پرده‌ی کروماکی در تکنیک کروماکی نباید ناشیانه عمل کرد چراکه یک نورپردازی نامناسب می‌تواند روی پرده‌ سایه‌هایی به وجود آورد که بعدا در مرحله‌ی ویرایش حذف کردنش بسیار سخت باشد.

 

استودیو کروماکی راهکار حرفه ای فیلمسازی

یکی از راهکارهای منطقی و کم هزینه برای فیلمبرداری سکانس‌های دیالوگ محور در فیلمهای سینمایی و سریال تلویزیونی، استفاده از استودیو کروماکی است. بیشتر فیلم و سریال‌هایی که امروز در تماشا می کنید برای سکانس‌های دیالوگ محور خود استودیو کروماکی اجاره می‌کنند. در این روش تیم تولید متشکل از کارگردانی و تصویر برداری در یک استودیو فیلمسازی مستقر می شوند و عناصر خودرو و صحنه را در مقابل یک پس زمینه به رنگ سبز کروماکی قرار می دهند.

پس از فیلمبرداری در مرحله پس تولید بخش‌های فیلمبرداری شده با کمک نرم افزارهای تدوین حذف می‌شود و با تصویر دیگری جایگزین می‌گردد. این تکنیک با نام کروماکی (Chroma key) یا برش فام بیش از یک قرن است که در فیلمسازی و تولید جلوه‌های ویژه کاربرد دارد. استودیو کروماکی فضایی حرفه ای و مدرن را برای فیلمسازی با دیواره های سبز کروماکی در اختیار فیلمسازان و تولید کنندگان محتوا قرار می دهد که می خواهند از تکنیک کروماکی در جلوه های ویژه استفاده کنند. از این رو استودیوهای فیلمسازی در سرتاسر جهان برای کمک به این صنعت فعالیت می کنند. 

مهمترین کاربرد استودیو کروماکی چیست؟

استودیو کروماکی فضاییست که دیواره‌های آن توسط عایق‌های صوتی از ورود هرگونه صدا و نویز حفاظت شده است؛ و دیواره‌های آن به رنگ سبز کروماکی هستند. این دیواره‌ها می‌توانند تحت شرایطی که بازتاب نوری بخاطر براقیت نداشته باشند، با رنگ کروماکی نقاشی شوند یا بروی آن ها پارچه پرده سبز نصب شود.

امروز بسیاری از پروژه‌های فیلمسازی جلوه‌های ویژه خلاقانه و پر هزینه را در استودیوهای کروماکی فیلمبرداری می کنند. برای مثال بسیاری از تیزرها و موزیک ویدیوها در استودیو کروماکی فیلمبرداری می‌شوند. 

 استودیو فردا پیشتاز کروماکی در ایران

استودیو فردا به عنوان اولین استودیو فیلمسازی دارای مجوز رسمی وزرات فرهنگ و ارشاد، بیش از یک دهه است که در صنعت فیلمسازی با ارائه خدمات پشتیبانی فنی استودیو کروماکی فعالیت می‌کند. مجموعه استودیوهای فیلمسازی، وایت روم، کروماکی و بلک باکس استودیو امکانات لازم برای تولید انواع پروژه‌های داستانی، تبلیغاتی و موزیک را در اختیار گروه تولید قرار می دهد. همچنین استودیو فردا با بیش از یک دهه تجربه به علاقه مندان فیلمسازی جهت راه اندازی استودیو کروماکی خانگی و ساخت استودیو کروماکی مشاوره می دهد. تولید کنندگان محتوا و علاقه مندان فیلمسازی خیلی راحت می توانند در محل کار یا منزل خود با تکنیک کروماکی محتوا تولید کنند. 

آدرس: تهران، داروپخش، خیابان فروردین سوم، خ شصت و سوم ، کوچه سوم، پلاک ۹

تلفن روابط عمومی استودیو فردا :۰۲۱۴۴۹۸۵۲۵۰-۰۲۱۴۴۹۸۳۴۳۰

وب سایت استودیو فردا(studiofarda.com)

 

منبع: فردا

کلیدواژه: استودیو جلوه های ویژه ی کروماکی دیواره ها پروژه ها پرده سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۲۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«سلمان فارسی» پروژه‌ای جریان‌ساز

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما با همراهی محسن برمهانی معاون سیما از پشت صحنه سریال «سلمان فارسی» بازدید کرد و در جریان روند تولید آن قرار گرفت. در این بازدید مهدی نقویان رئیس سیمافیلم و جمعی از مدیران ستادی معاونت سیما حضور داشتند.

جبلی در کنار داود میرباقری (کارگردان)، برمهانی (معاون سیما) و حسین طاهری (تهیه‌کننده) و گروه همراه به تماشای سکانس‌هایی از پروژه نشستند و بخش‌هایی از سریال در حضور وی تصویربرداری شد. در ادامه میرباقری و طاهری، رئیس سازمان صداوسیما را در جریان روند تولید سریال قرار دادند و توضیحاتی درباره لوکیشن آتشکده ماربین ارائه کردند.

انوش معظمی، امیررضا دلاوری، فرخ نعمتی و حسام منظور از جمله بازیگرانی بودند که در لوکیشن آتشکده ماربین حضور داشتند و مقابل دوربین رفتند.

سکانسی که در بازدید جبلی تصویربرداری شد، مربوط به بازی انوش معظمی و حضور هنروران بسیاری بود که در کنار این بازیگر قرار داشتند و به خاطر دقت و حساسیتی که میرباقری در کارگردانی دارد، این سکانس چند بار تکرار شد تا مورد تایید کارگردان قرار بگیرد.

جبلی در حاشیه بازدید از پشت صحنه این سریال گفت: من برای عرض خسته نباشید به گروه تولید سریال خدمت آقایان میرباقری، طاهری و عوامل تولید این مجموعه از جمله بازیگران، هنروران و عوامل پشت دوربین رسیدم تا همچون گذشته در جریان روند تولید و پیشرفت پروژه قرار بگیرم. ما در سازمان صداوسیما تمام هم و غم و تلاشمان این است که نیاز‌های این مجموعه فاخر و تاریخی و جریان ساز تامین شود. خوشبختانه مراحل تولید اعم از تهیه و تامین زیرساخت‌ها و ساخت و ساز‌ها و یا تامین مراحل مختلف تولید طبق برنامه پیش می‌رود.

وی ادامه داد: امسال یکی از سخت‌ترین سال‌های تولید سریال در طول این هفت سال است که تولید این سریال آغاز شده است. می‌توانم بگویم امسال یک سال سرنوشت ساز است؛ لذا وظیفه ما در سازمان صداوسیماست که از همه ظرفیت‌ها و اختیارات مان استفاده کنیم تا این مجموعه طبق برنامه ریزی پیش برود. چون استاد میرباقری و همکارانشان با جدیت مثال زدنی کار را پیش می‌برند. در سرمای زمستان و در مناطق پربرف و در گرمای تابستان زیر آفتاب کار را با دقت و وسواس و حساسیت کار را دنبال می‌کنند. امیدوارم ما و همکارانمان در سازمان و به خصوص سیمافیلم هم بتوانیم همچون گذشته در خدمتشان باشیم.

تلاش برای پخش در ۱۴۰۵

در ادامه میرباقری در باره روند تولید سریال افزود: فصل تولد سلمان را گرفته ایم و این روز‌ها کار ادامه دارد. در اصل سکانس‌ها مربوط به بودخشان (پدر سلمان)، فرماندار جی است که در آتشکده ماربین مقابل دوربین می‌رود.  

وی در پاسخ به این سوال که کار چه زمانی به پایان خواهد رسید هم گفت: ما طبق برنامه پیش می‌رویم؛ تدوین هم در حال انجام است و تلاشمان می‌کنیم سریال را سال ۱۴۰۵ به پخش برسانیم.  

اینجا یک دانشگاه عظیم است
حسین طاهری هم درباره تولید سریال گفت: سلمان فارسی یکی از مجموعه‌های بزرگ صداوسیماست که در تولید آن هم نگاه مدیران و هم نگاه ما به آینده و نسل‌های بعدی است. اینجا یک دانشگاه عظیم است که نسل‌ها را برای صنعت فیلمسازی رشد می‌دهد.

وی ادامه داد: در معماری مجموعه تلاش شد تا یک کار جدی از ایران باستان را به جا بگذاریم. دوره‌ای که مغفول مانده بود، اما با همت دکتر جبلی این بستر ایجاد شد.  

جبلی در انتها به تماشای راش‌هایی از سریال نشست و با طاهری، میرباقری و احمدجو درباره قصه و بخش‌های مختلف این سریال  گفتگو کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فرآیند ساخت یک دانخوری خلاقانه برای مرغ‌ها با بطری پلاستیکی (فیلم)
  • افتتاح فاز دوم فولاد بافت؛ با این پروژه بزرگ بیشتر آشنا شوید
  • دبی، میزبان بزرگ‌ترین پروژه‌های خاورمیانه
  • اعلام آمادگی ۵ استان برای افزایش سطح زیرکشت گوجه‌فرنگی
  • ایران تحت اشغال به روایت تصاویر متفقین / شتاب فوق العاده مرسدس بنز‌ای ام جی ۲۰۲۴ / چگونه روانشناس در مغز ما تغییر ایجاد می‌کند؟ / ترفند فیلمبرداری مخفی با آیفون
  • افتتاح پروژه سد و نیروگاه اومااویا در کشور سریلانکا + فیلم
  • پروژه «مرغ لاین» در میامی افتتاح می‌شود
  • خراسان رضوی میزبان آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن است
  • پس از پراید وانت نوبت به بی‌ام‌و وانت رسید!
  • «سلمان فارسی» پروژه‌ای جریان‌ساز